Zeven

In veel (bak-)recepten wordt vermeld dat de bloem gezeefd moet worden. Dat heeft twee grote voordelen. In de eerste plaats wordt de bloem er luchtiger door en hierdoor ook het beslag waaraan het wordt toegevoegd.
Ten tweede is het een goede manier om de bloem op ongerechtigheden te controleren. Het is met name de meelmot die het meel kan bederven. Zelfs als het meel perfect afgesloten is bewaard, kan het toch meelmijten of meelmotten bevatten. Het meel werd al vervuild ingekocht.
De beste remedie is gewoon steeds vers nieuw meel kopen en niet lang bewaren.
Terug naar de zeef. Lang heb ik een haren zeef gebruikt, maar sinds ik op een rommelmarkt een Amerikaanse meelzeef kocht ben ik hieraan verknocht. Het meel gaat maar lieft door drie zeven achter elkaar en echt, dat scheelt!

1 opmerking:

  1. Hallo Herman,
    In veel oude (weck)recepten lees ik dat er een haren zeef gebruikt moet worden. Ik weet niet wat voor zeef dat is en kan er bijzonder weinig over vinden op internet. Jij schrijft ook dat je een haren zeef hebt gebruikt. Wat is dat precies voor een soort zeef?
    Groeten,
    Karin

    BeantwoordenVerwijderen