Koffie

Na het Douwe Egberts-koffiezetapparaat, het Melitta-filter en de Nescafé-oploskoffie is Nederland massaal op de Senseo overgestapt. In het begin was ik er zelfs even door verrast, maar al snel kon mij de vlakke smaak niet langer bekoren.
Ik ben gewend altijd koffie te zetten van vers gemalen koffie. Op een zeker moment werd ik door Ivo van der Putten overgehaald om mijn koffie ook zelf te branden.
Ik doe dit nu alweer vele jaren en ben zo binnengetreden in de wereld die KOFFIE heet! Want het zelf uitzoeken van de soort koffie en de herkomst, het uitvinden van de juiste tijd van branden en het malen op de goede grofheid blijkt veel leuker, aangenamer en vooral zinvoller dan ik aanvankelijk voor mogelijk zou hebben gehouden.
Ik breek hierbij dan ook een lans om vooral te stoppen met die eeuwige robusta van Douwe Egberts, of de goedkoopste koffiepads en zelfs met Nespresso, maar ga zelf branden!P.S. In Frankrijk loop ik mij sowieso suf in die te grote super- en hypermarché's op zoek naar dat ene pakje ongemalen koffie, maar meestal was het enkel verkrijgbaar in pakken van 5kg.Dus beter onthouden om koffie uit Holland mee te nemen.

2 opmerkingen:

  1. Als ik naar de gebrande boontjes kijk, vraag ik mij af of ze wel goed gaar zijn.

    Hoe is het met je ribben?

    BeantwoordenVerwijderen