Chinese appeltaart

Ooit waren mijn appeltaarten zo fameus, dat het recept zelfs in Seasons werd gepubliceerd. Ik heb deze taart inmiddels zo vaak gebakken dat ik eens toe was aan een variatie. Die vond ik met het recept voor een Chinese appeltaart. De naam is een beetje verwarrend omdat het een door een Nederlander voor de Chinese markt, samengesteld recept is. Het verhaal gaat dat deze Nederlander, Harry Baron Van Coeverden, leeft van het per bakfiets uitventen van deze taarten. Chinezen houden van natte, zoete taarten!
Ingredienten:
Voor de bodem en rand:
300g bloem
30g custardpoeder
12g bakpoeder
180g boter
170g witte basterdsuiker
3g citroenrasp
1 ei
Voor de vulling:
600g licht zure appels
100g suiker
50g rozijnen
5g kaneel
1 pakje rum-rozijnen puddingpoeder
Topping: cakebeslag
100g cakemeel
2 eieren
100g suiker
100g boter
100g appelschijfjes

1. Zeef de bloem en het bakpoeder en de custardpoeder, hierin een kuiltje met de suiker en het ei. Meng met de in blokjes gesneden boter en het citroenrasp. Laat het deeg rusten in de koelkast, of beter, maak het een dag van te voren.
2. Haal het deeg uit de koelkast en kneed het soepel. Rol een plak van 8mm en bekleed hiermee een vorm van 26cm.
3. Maak de vulling van grof kleingesneden appel, rozijnen, suiker, puddingpoeder en kaneel en vul hiermee de vorm.
4. Maak nu het koude cakebeslag, door de boter luchtig te kloppen. Voeg dan de suiker met de eieren toe en klop dit weer. Nu het luchtige meel erdoor spatelen; niet teveel kloppen.
5. Bak de taart op 170 graden in 90 minuten gaar.
6. Bestrooien met poedersuiker of abricoteren.

Aan dit recept heb ik het een en ander gewijzigd.
In de plaats van het puddingpoeder heb ik 30 g. custardpeoeder door de vulling gedaan. Het doel hiervan is dat de appels niet teveel vocht afgeven.
De baktijd in een heteluchtoven is 90 minuten bij 165ÂșC.

1 opmerking: